mandag den 9. juli 2012

Brombærmarmelade - sommer på glas


Jeg vidste jeg ville få brug for de super fine sager - vist frem i et tidligere indlæg - som jeg for noget tid siden købte hos Søstrene Grene.

Lysten til brombær og Lone Landmand's opskrift inspirede mig til selv at gå i gang.

Jeg fulgte Lones opskrift, dog gjorde jeg portionen mindre da jeg ikke får spist 1,5 kg. bær sådan liige. Jeg gengiver opskriften efter de mål jeg gik ud fra og den oprindelige opskrift findes altså på hendes side (følg sidstnævnte link).


Dag 1, 5 sekunder efter sukkeret er hældt ud over bærrene

Lidt senere samme dag

Da jeg i eftermiddags hentede bærrene for at lave marmelade var alt sukkeret opløst



Så blev de fine stempler endelig taget i brug :)


Opskrift på brombærmarmelade


500 g brombær
333 g sukker
Saft og skal af knap en halv citron *

* (jeg kom til at bruge en hel citron - UPS - men jeg synes nu marmeladen smagte meget godt alligevel, PHEW!)

1. Bærrene (frosne eller optøede) lægges i en gryde og sukkeret hældes over så det dækker rimelig godt. Nu skal dette stilles køligt i et døgn og man må gerne røre forsigtigt i det et par gange undervejs. Sukkeret hiver saften ud af bærrene og så bliver sukkeret opløst - og det er meningen med det hele.

2. Bærmassen hældes gennem en sigte, så saften samles i en skål - saften skal tilbage i gryden og koges op sammen med citronsaft (KUN citronsaften!)

3. Når brombærsaften koger, hældes brombærrene og citronskallen i og nu må massen endelig ikke komme op og koge. Man skal varme den indtil 90 graders varme, hvorefter gryden tages af kogepladen og bærrene kommes på glas (kun bærrene!).

4. Brombærsaften skal nu tilbage på kogepladen og der fyres godt op under varmen. Nu skal termometret nå op på 105 grader - Lone Landmand siger, at det er den temperatur, hvor sukkeret bliver til sirup.

5. Når saften har nået de 105 grader hældes den på glas udover de fugtige bær og straks efter lukkes glassene.


Nu er der brombærmarmelade, som kan bruges på en skive franskbrød, udover en portion is, sammen med youghurt og musli eller, hvad du nu ellers kan finde på. Velbekomme! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit besøg på min blog - læg gerne en kommentar, det bliver jeg så glad for :-)